produktmomentkorrelationskoefficient

Idag har varit en rätt bra dag. Trots att jag var tvungen att gå upp vid 06, vilket är det tidigaste iår! Liksom, det är innan solen har kommit in i min lägenhet. Hursomhelst, precis när jag gått på bussen till skolan såg jag min gamla lärare BC bli upplockad av en bil på busshållplatsen på andra sidan gatan. BC bor ju här i närheten, fast jag har inte sett honom. Hade jag sett honom innan jag klivit på bussen hade gått fram och snackat lite skit med honom. Like the old times på måndagar.  Väl i skolan hade vi ännu en tråkföreläsning om vetenskaplig metod. Efter det skulle vi lära oss att föra in enkäter i statistikprogrammet SPSS, som lärarna talat sig varma om. Programmet sög, krångligt och dant. Seriöst så skulle jag nog kunna utveckla något bättre, om jag varit mer intresserad av statistik och programmering. Hursomhelst blev min grupp klara rätt fort, så det blev lunch. Då såg jag ytterligare en kändis. Den här gången var det Björn Ranelid, författare. Han skulle hålla någon föreläsning på skolan, som jag nu i efterhand ångrar lite att jag inte gick på. Fast jag hade ju faktiskt annat för mig. Sanna och jag skulle ju få ihop ett PM till våran B-uppsats. Sanna hade kommit på ett bra ämne, som vi utvecklade och ordbajsade ner på ett halv a4. Vi ska göra en undersökning på kontaktannonserna i JP för att se om och hur folk följer beskriver sig själva ur ett genusperspektiv. Alltså om män talar om sig själva som ”riktiga” män och vice versa. Något sånt. Än så länge är det liiiite luddigt. På måndag eller tisdag är det PM-seminarium med våra handledare(?). Med det här ämnet kommer vi säkert få emo-morsan (som hon kallas av sina barns kompisar). Hon kan väl uppfattas som något manshatande, men det är nog inte så farligt som det låter. Hon håller på med forskning om könsroller (ur ett feministiskt perspektiv) i seriestrippar. Det jag ville komma fram till att hon kan det där, och kan säkert komma med synvinklar som gör att vi till slut kommer få en välutvecklad och saftig uppsats.

För övrigt så måste jag köpa stuff för att rengöra mina kameraobjektiv snart. Jag blir en gnutta deprimerad varje gång jag ser pluttar på mina bilder som inte ska vara där. Det får bli efter imorrn, när mitt älskade CSN kommer. Då är jag kung igen.

Under tiden kan jag ju passa på att tipsa om valet till Europaparlamentet som inte är sååå långt bort. Egentligen har jag lovat mig själv att aldrig rösta på ett enfrågeparti, men just nu lutar det åt att det blir så ändå. Jag känner mig viktigare såhär.
Nu ska jag nog gå ut en liten sväng. Himlen är ju blå, gräset är grönt och hustaken är gulaktiga.
Byes

Kommentera

