ett styck mord

Kommer ni ihåg vad jag skrev i lördags? Jag skrev att min lägenhet såg väldigt välstädad ut. Nu, 2½ dygn senare måste jag nog tyvärr säga motsatsen. I hallen ligger fortfarande spån sen pappa borrade hål i väggen för att kunna skruva upp min spegel. På golvet vid spisen ligger fortfarande mjöl sen jag i lördags kväll i min ensamhet bakat kladdkaka, som för övrigt inte blev så god som den brukar bli. På golvet vid skafferiet ligger en hög med oboy, sedan jag idag på morgonen fick en snabb släng av the slapp-i-näven-disease. På golvet i ungefär halva lägenheten kan det ligga små bitar av glassplitter, sedan jag igår ninjasparkade ner ett glas i samband med att jag skulle resa mig upp från soffan. Det mesta är uppskyfflat med sopborste, men jag vet inte. Det känns osäkert ändå. Jag har inte ens hunnit få bort det glaset jag redan har hunnit ta sönder. Jag kan väl tillägga att jag tidigare i mitt liv knappt haft sönder ett enda glas, så att ni inte ska tro en massa saker om mig.
I övrigt har jag ett lagom stort berg med disk. Jag har ju inte så mycket utrymme vid diskbänken och där, så det ser nog värre ut än det faktiskt är, men ändå. Som grädde på moset har jag några dagars skäggstubb, så allt känns ju inte helt okej.

Idag har jag suttit hela dagen och försökt skriva mina anteckningar inför morgondagens seminarium. Nu är jag klar. Jag satt igår också, men då gick det bara dåligt. Så två dagars arbete har resulterat i cirkus en a4 text. Något som är kul att jag verkligen märkt hur mitt språk förändrats under dagen. Just nu skriver jag hyfsat akademiskt och vårdat ändå. Ord på en lite mer avancerad/mer mogen nivå används flitigare än vanligt.

För att fortsätta på spåret språkbruk så kan jag ju klaga på den här annonsen som jag såg på fejjan idag:

untitled-11

”Snus i din egen designade dosa!”. Wohow, snusdosan är min egen? Och den är designad dessutom! Av vem? Lasse Åberg kanske?
GÖR OM, GÖR RÄTT, FÖR HELVETE! Egendesignade är ett (1) ord. Må vara att jag inte alltid är särskilt grammatiskt korrekt eller att jag alltid behandlar det svenska språket som jag borde, men vafan. Gör man en annons/text/whatever som ska synas relativt mycket, så får man ju bara inte ha såna tydliga språkliga fel. Jag personligen skulle aldrig klicka på just den här länken. Inte pga att jag inte snusar – utan för att den ser otroligt oprofessionell ut iochmed särskrivningen. Jag blir lika förbannad varje gång jag ser en kassaapparat som har den lilla klisterlappen ”Kassa System” på sig. Jag vill liksom inte att peronen bakom disken i baren/butiken/whatever ska lägga mina pengar däri.
För att påpeka mina egna brister så kan jag ju säga att fraser som just ”iochmed” ska skrivas isär, enligt Språkrådet. Likaså de allra flesta ord som börjar med prepositionen I , som: ”i går” och ”i år”, några fraser som jag hellre skriver ihop (ihop är f.ö. korrekt).
Enligt mig ska du, om du är osäker på hurvida (beep, fel, det stavas huruvida) ett ord ska skrivas isär eller ej – skriv ihop det. Det ser typ alltid såååå mycket bättre ut. Nu vet ni det.

Nu ska jag diska innan sömnen hursomhelst (beep, fel).
Imorgon (beep, fel) ska jag jag alltså ha seminarium. Dessutom ska jag äntligen skicka in mitt nätaggregat också. När jag kommer hem blir det förhoppningsvis städning, pluggeri och kanske ska jag smälla på med en liten promenix.
Resten av min tid ska jag ägna åt att tänka ut ett bra ämne på min och Sannas(!) B-uppsats. Jag har egentligen aldrig pratat med den här tjejen. Det ska nog gå bra ändå. Hon verkar vara smart och bra och allt sånt, och efter att ha läst två gamla B-uppsatser känner jag inte lika hög press heller. Dock måste vi komma överens om ett ämne rätt snart, för på fredag ska PMet vara inlämnat.

Just det, diska var det. Inte fortsätta kolla i min fina bok om svenska skrivregler. Inte heller kolla runt efter fula särskrivningar att ha i rubriken. Från hårddisk till hård disk. Natti!

Kommentera

