just keepin’ the scum off the streets

img_5521

Idag har varit en lite udda dag, sådär. Den började med att jag vaknade upp och trodde att jag försovit mig, men icke. Klockan var 7.39, alltså 1 minut kvar till alarmet, som jag ställt fram 20 minuter för att kunna snooza två gånger. Sen skuttade jag upp ur sängen, drog igång datorn och tvn. Vakna upp med The Voice på 5an höll mig sällskap. Gäst var en en låtsaskänd person (som jag inte minns namnet på) som bloggat om att Blondinbella varit otrogen mot sin kära pojkvän, och då blivit polisanmäld för förtal. Efter att ha fnissat lite åt det njöt jag av det första äkta glaset Oboy på någon månad. Jag fick nån dum idé om att prova dumle-choklad senast jag shoppade. Originalet är tusen gånger godare. Pulvret är mycket fluffigare också.

Sen var det skola. Ingen fattade någonting, som vanligt under den här kursen, och speciellt med den här läraren. Efter det fick jag reda på att vi skulle ha en föreläsning till någon timma senare, så det blev mat och lite chill. Nästa föreläsning var med en lite bättre lärare. Plus att det handlade om matte, som jag märkte att jag saknade. Dock var jag inte lika skarp på det nu. Jag var iochförsig en av få som verkade ha någorlunda koll på kvartilavvikelse och sånt. Det var skönt att få räkna lite. Fick lite gymnasie-flashbacks.
När även den föreläsningen var slut tog vi en glass och satte oss på solterassen på taket. Det blåste lite, och var inte så varmt som jag hoppats på. Det var ett jävla liv på stan eller nåt. Jocke, som hade gått förbi där på morgonen, sa att ”det var antingen nazister eller palestinier”. Solklart.

Väl hemma skapade jag en facebookgrupp (för jag är häftig och modern), för att organisera upp den här kursen. Det är verkligen ingen som vet någonting. Hursomhelst verkar den bli lite populär iallafall. Det känns bra.
Sen organiserade jag upp mitt pussel. Istället för att ha precis allt på bordet, så har jag nu lagt det ”färdiga” på mina löstagbara hyllor till min nya bokhylla. Detta gör att jag får mer plats och får en bättre översikt, vilket ska påskynda arbetet märkbart. Det är nu 45 dagar sen jag satte igång med det projektet. Uppskattningsvis är nog högst en tiondel klart. 3000 bitar FTW!
När jag satt där och pillade hörde jag att det brummade till utanför. Någon motorcykel som körde fort, typ. Jag tänkte inte så mycket på det, förrän någon sekund senare, då en siren lät högt. Jag trodde det var en ambulans som kommit för att hämta någon av gamlingarna som bor längre in på gatan (det är ju återvändsgata). Men sen hördes det att den åkte precis utanför fönstret, på cykelvägen. Det tog ett par sekunder att fatta, men sen när jag kollade ut såg jag en polisbil sladda och köra fort här inne på gräset på gården, eller vad man ska kalla det. Den försvann bort, över några småkullar, bort mot gatorna längre bort, däråt, ni vet. Det kändes precis som i Cops, som jag suttit och kollat på 3 minuter tidigare.

En stund senare tog jag min kamera och gick ut. Inte för att se polisbilar eller motorcykelkadaver, utan för att sätta mig på min nya favvoplats, som är perfekt när man ska ragga. Den ligger lite högre upp än allt annat, så man får en överblick över Jönköpings kustremsa och solnedgången bakom Bymarken. Där kan man sitta och mysa och sånt. Det är lugnt där, för det går inte så många personer där förbi. Man ser alla som går nere på slutet av strandpromenaden, men man syns knappt själv. Det enda som fattas för mig och mitt raggarställe nu, är just det, någon att ragga på. Jag känner mig lite fail när jag går och sätter mig där ensam. En tjej med en hund gick förbi och spanade lite på mig. Solen sken i mina ögon, så jag kunde inte riktigt uppfatta i vilken ålder hon var, förrän hon hade gått förbi. Hon verkade rätt söt, och hade söt hund liksom. Inte för att jag hade sagt hej eller nåt sånt, under några omständigheter, men ändå. Det skulle vara kul att ha någon person att stalka.
Min bror ringde när jag satt där på bänken. Efter 7 minuter och 45 sekunder lyckades jag lösa hans nätverksproblem. Jag borde få betalt.
När solen försvunnit bakom skogarna och temeraturen sjunkit snabbt, så traskade jag hemåt.

Nu har det gått några timmar till, och jag sitter här. Det är massor jag borde göra till skolan egentligen. Min stekpanna har blivit kompis med med gårdagens disk och har gjort att jag fått en såndär smygande, äcklig känsla i form av att jag borde diska.

Imorgon måste jag tvätta också. Igår märkte jag att det började bli väldigt skralt på kalsongfronten. Det värsta är att man bara har 3 timmars tvättid här, så alla vill ha den mellan 17-20, för då är man sist och kan låta grejerna torka där nere i nån timma till om man vill. Imorgon ska jag iallafall gå upp tidigt och ha två tider för mig själv. Helt enkelt. Intressant. Då ska jag återigen stå och tveka över vad som ska tvättas ihop, och jag ska återigen förundras över att nästan allt går i samma maskin. Sen ska jag förstöra miljön genom att överdosera tvättmedel. Jag har inget mått, så jag får lita på mina ögon. Jag tar dock inte lika mycket nu sen jag läste på doseringsinstruktionen på förpackningen.
Sammanfattningsvis kan vi ju säga att varken städa eller diska är min grej egentligen.

Om 23 minuter är det fredag. Då vet jag inte vad som händer. Om 24 timmar och 23 minuter är det lördag. Då vet jag inte heller vad som händer. Jag är nästan lite sugen på att ha lite inflyttningsfest här. Men jag vet inte. Vi får se. Jag har hört rykten om att det finns personer som njuter av att sno blåa bitar från pussel. Det har gjort att det känns lite sådär. Sen får det ju inte rum hur många som helst här heller. Sovplatser kryllar det ju inte av heller. Jag har ju min säng, en tältsäng och soffan. Soffan är väl inte så nyttig att sova i dock, då den inte är så lång/bred, hur man nu ser det. Ta med madrass, ifall. Puss.

img_5515

img_5533

Kommentera

