ang. privatspaning och bajs.

Sådär. Nu är det den 1a april. Sen 7 minuter får privata aktörer kan begära att få ut uppgifter om ägaren till ett ip-nummer som misstänks upphovsrättskyddat material. Film- och musikbranchen går ju under annars, om de inte får ersättning för allt de gör. Ja, film och musik är ju rentav på väg att helt försvinna från jordens yta, om man inte får sin månadslön för sitt konstnärsskap. Visst, jag har inget emot att en duktig konstnär kan leva på sin konst, däremot har jag rätt mycket emot att man gör konst för pengar. Jag ser ingen anledning till varför man ska leva som en kung bara för att man kan rimma och sjunga höga C.
Vidare tror jag dock att duktiga musiker och dylikt tjänar på fildelning whatsoever. Jag förstår varför Danny och de andra Idoldeltagarna som gör skitmusik inte gillar pirater. Danny har inte fattat det här med utbud och efterfrågan. Stort utbud och lite efterfrågan gör att hans cd inte är värd så mycket som 199kr eller vad det nu kostar på närmsta Statoil. Det är väl inte så mycket att gnälla om. Hade jag själv släppt ett album hade jag ju knappast kunnat punga in nåt för den, det säger ju sig själv.
När Radiohead släppte sitt album In Rainbows fick köparen själv bestämma priset (http://en.wikipedia.org/wiki/In_Rainbows). Radiohead är ett av världens största band, inga jag själv lyssnar på, men de kan ju hursomhelst inte vara helt värdelösa. Medelpriset blev 4 pund, motsvarande ca 50 kr. Det kan ju vara en fingervisning om vad ett album bör kosta. Något underdrivet då jag tror folk snålar lite när de får välja helt fritt.
Någon föreläsare på skolan, jag tror det var Mattias, sa någonting om att det är mer lönsamt om 10% av folket/målgruppen/whatever älskar en produkt, än om 90% ”bara” tycker om den.
Hursomhelst, det jag ville komma fram till var väl mest att Danny och ni andra i Idolgängen, andra låtsasmusiker, skivbolagsnissar, tråkiga filmproducenter och andra människor som tror att de är någon ny Jesus, det är helt enkelt ingen som älskar er. Dock är kultur bra. Så mycket som möjligt. Det tyckte inte nazisterna (bl a). De hade ju bokbål och grejer. Trots att skrifter av Marx brändes är ju den killen ändå rätt känd. Kultur är bra. Därför har jag inget emot någon som gör skittråkig konst. Dock tänker jag bara ge mina pengar till de som gör motsatsen.

// Jens

Denna numera så fattiga industri erbjöd för övrigt Jonny Depp 492 miljoner kronor, för medverkan i ytterligare en sjörövarfilm. En halv miljard till en enda skådespelare, ja då är man tydligen på ruinens brant. Och alltihop är den illegala nedladdningens fel.

http://www.lidkopingsnytt.nu/2009/03/31/debtt-lamna-ungarna-ipred/


img_5194

2 Responses to ang. privatspaning och bajs.

  1. hanna skriver:

    Ibland har du jättefel jens.
    Om folk skulle börja använda mina bilder hursomhelst utan att betala för det skulle jag bli jättepissedoff och ledsen.
    Att vara musiker eller konstnär är väl ett jobb som allt annat.

  2. jens skriver:

    Skulle de användas i ett kommersiellt sammanhang ska du självklart ha ersättning, men för privat bruk, vad gör det för skillnad? Ska folk betala för att ha en bild som bakgrundsbild på datorn, eller för att själva skriva ut en kopia och hänga upp på väggen?
    Man ska ju inte förvänta sig att bara för att man håller på med konst/musik/whatever, så kan man leva på det. Även om du i framtiden skulle jobba som taxichaffis, skulle det ju inte innebära att du skulle sluta fotografera?

Kommentera

