illalla sai hakkaamaan

Sådär, nu har jag skickat in min läxa. Min lista som jag skrev igår följdes upp rätt bra ändå. Jag har trots allt gjort 4 av de 8 grejerna. Jag skickade iväg mina datordelar, jag skrev läxan, jag var och handlade och lagade en soppa som var jättemums. Därför slänger jag upp receptet här tillochmed. Det är snott rakt av från Arla, så ni ska inte tro att jag är någon mästerkock. Det var lättlagat och gott iallafall. Kanske en aning dyr. Räkor och fisk är kanske inget för studenter. Purjolök var dyrare än jag trott också. Creme fraichen kostade också en liten slant.
Annars har dagen varit helt okej tror jag. Jag sov lite längre än jag borde kanske.
Och nu är ju klockan 2 igen. Jag ska gå upp om 5 timmar. Klockan 9 är det skola, sen ska jag och min grupp på besök till Jönköpings energi, sen hem och äta och sånt. Klockan 18 är det filmkväll i skolan, och direkt efter den är det födelsedagskalas för Christian och Sumana. Det ska hålla på hur länge som helst och vara årets party.
Jag får nog klämma in ett powernap på eftermiddagen där alltså. Annars kommer jag dö av utmattning. Jag har soppa kvar från idag iallafall, så jag slipper laga något. Tid är värdefullt. Men jag borde gå och lägga mig nu asså.

Just det, jag fick paket idag också! My darling YOU! – 16 major problems och Laakso – I miss you I’m pregnant. Plus en singel från några jag aldrig hört, som bonus eller nåt.
Dgr.se är bra. Typ det allra mesta finns där. Leveranstiden kanske är lite längre, men det är inte dyrt. Handla mer därifrån och dissa cdon säger jag. Dgr.se, just det. Paket med riktiga frimärken och en smajlie på kvittot. Bättre blir det inte.

Fransk fisksoppa

Ingredienser
4 port

400 g fiskfilé
250 g räkor med skal
1 purjolök, ca 100 g
1 morot
smör
1 msk vetemjöl
8 dl vatten
1 tärning grönsaksbuljong
2 dl Crème fraiche Franska örter
salt, peppar

Gör så här

Skär fisken i bitar. Skala räkorna. Skölj och strimla purjolöken. Skala och strimla moroten. Fräs grönsakerna i smör i en kastrull. Strö över mjölet. Tillsätt vatten och buljongtärning, låt koka upp. Rör ner crème fraiche, lägg i fisken. Låt koka på svag värme 3– 5 min. Rör ner räkorna. Smaka av med salt och peppar.

Kommentera

